Η Κομισιόν έχει δημοσιοποιήσει την έρευνα της σε σχέση με την αποδοτικότητα, την ποιότητα και την ανεξαρτησία των συστημάτων απονομής δικαιοσύνης στα κράτη μέλη κατά το 2022 με την Κύπρο να καταγράφει αρνητικό πρόσημο ως προς τη εκδίκαση εμπορικών υποθέσεων.
Σύμφωνα με την έρευνα η Κύπρος παρουσιάζει κάποια βελτίωση στους αριθμούς αστικών, εμπορικών, διοικητικών και άλλων υποθέσεων αφού αυτοί μειώθηκαν σε σχέση με το 2021 και κυμάνθηκαν σε κάτω από 10 ανά 100 κατοίκους.
Ο αριθμός των διοικητικών υποθέσεων αυξήθηκαν το 2022 από το 2021 σε 1,2 ανά 100 κατοίκους, ενώ ο εκτιμώμενος χρόνος που χρειάστηκε για την επίλυση αστικών, εμπορικών, διοικητικών και άλλων υποθέσεων στα πρωτοβάθμια δικαστήρια μειώθηκε σε κάτω από 800 μέρες.
Η Κύπρος χρειάστηκε τον περισσότερο εκτιμώμενο χρόνο για την επίλυση εμπορικών και εμπορικών υποθέσεων στα δευτεροβάθμια δικαστήρια κατά το 2022, ανάμεσα στα υπόλοιπα κράτη μέλη, με άνω των 1,600 ημερών.
Για την επίλυση διοικητικών υποθέσεων σε πρωτοβάθμια δικαστήρια, ο εκτιμώμενος χρόνος που χρειάστηκε κατά το 2022 μειώθηκε σε κάτω των 600 ημερών, ενώ στα δευτεροβάθμια χρειάστηκαν άνω των 2,000 ημερών.
Σύμφωνα με την έρευνα, στην Κύπρο επιλύονται περισσότερες υποθέσεις από όσες κατατίθενται στη δικαιοσύνη.
Μικρή μείωση καταγράφηκε το 2022 στις εκκρεμούσες αστικές, εμπορικές, διοικητικές και άλλες υποθέσεις σε άνω των 6 ανά 100 κατοίκους, ενώ στο μέσο χρόνο για τον δικαστικό έλεγχο παρουσιάστηκε αύξηση σε περισσότερες από 2,500 μέρες.
Ο μέσος χρόνος για τις υποθέσεις ξεπλύματος μαύρου χρήματος κατά το 2022 ανήλθε σε άνω των 200 ημερών στα πρωτοβάθμια δικαστήρια, ενώ με βάση την έρευνα δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία για υποθέσεις διαφθοράς για την Κύπρο.
Η Κύπρος φαίνεται ότι έχει υιοθετήσει μέτρα για το δικονομικό δίκαιο, για τον ανασχεδιασμό του δικαστικού χάρτη, τη δικαστική εξειδίκευση, την υιοθέτηση ICT στο δικαστικό σύστημα και τους δικαστές.
Από την άλλη η ΚΔ εξετάζει την υιοθέτηση μεθόδων ADR, για τη διοίκηση των δικαστηρίων, για το δικαστικό συμβούλιο, τον ανασχεδιασμό του δικαστικού χάρτη, τη δικαστική εξειδίκευση, την υιοθέτηση ICT στο δικαστικό σύστημα και τη νομική βοήθεια.
Σύμφωνα με την έρευνα και συγκριτικά με την περσινή έκδοσή της, η αντίληψη του κοινού για την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης έχει βελτιωθεί, μεταξύ άλλων και σε χώρες που αντιμετώπισαν συστημικές προκλήσεις.
Η έκθεση παραθέτει στοιχεία σε σχέση με την προσβασιμότητα στη δικαιοσύνη, όπως την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία στα επαγγέλματα του τομέα της δικαιοσύνης, των καταναλωτών κατά την άσκηση αντιπροσωπευτικών αγωγών για την προστασία των συλλογικών συμφερόντων, τους μισθούς εξειδικευμένου δικαστικού και εισαγγελικού προσωπικού, αλλά των συμβολαιογράφων και των εξουσιών τους στις διαδικασίες κληρονομικής διαδοχής.
Περιλαμβάνει ακόμη στοιχεία αναφορικά με την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης, όπως για τον διορισμό προέδρων δικαστηρίων, τα εθνικά πλαίσια σχετικά με τις δηλώσεις περιουσιακών στοιχείων και την παύση των γενικών εισαγγελέων.
Η έκθεση καταγράφει επίσης στοιχεία σε σχέση με τον διορισμό των εισαγγελέων και την παύση του γενικού εισαγγελέα, για τις τρέχουσες δυνατότητες ενίσχυσης της ψηφιοποίησης των συστημάτων δικαιοσύνης και για διαφορετικού βαθμού ειδικές ρυθμίσεις για φιλικές προς τα παιδιά διαδικασίες σε υποθέσεις, όπου τα παιδιά εμπλέκονται ως θύματα ή ως ύποπτοι ή κατηγορούμενοι.