Του Γιώργου Κωνσταντίνου | Επικοινωνιολόγος
Διαβάζοντας την πρόσφατη ανακοίνωση της ΟΣΙΚΑ (Ομοσπονδία Συνδέσμων Ιδιοκτητών Κέντρων Αναψυχής) για την επισκεψιμότητα στα κέντρα αναψυχής τον Ιούλιο, δεν μπορεί κανείς παρά να σταθεί στην επαναλαμβανόμενη, σχεδόν τελετουργική, έκφραση «έντονος προβληματισμός» από πλευράς επιχειρηματιών. Προβληματισμός για την πτώση στα ποσοστά, για την αλλαγή στις συμπεριφορές των επισκεπτών, για τον τουρισμό που δεν είναι πια τόσο «ποιοτικός» — όπως τον είχαν συνηθίσει. Αλλά μήπως αντί για προβληματισμό ήρθε η ώρα για αυτοκριτική;
Η ανακοίνωση εστιάζει στη μείωση της επισκεψιμότητας στην Πάφο και την αποδίδει σε all-inclusive ξενοδοχεία και αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα. Με άλλα λόγια, φταίνε όλοι οι άλλοι – εκτός από εμάς. Κι όμως, μια στοιχειώδης έρευνα κοινού θα αρκούσε για να τους δείξει τα οφθαλμοφανή: Oι τιμές στα κέντρα αναψυχής έχουν ξεφύγει κάθε λογικής. Ειδικά για τον Κύπριο επισκέπτη -που, όπως ορθά παραδέχεται ο πρόεδρος της ΟΣΙΚΑ, αποτελεί τον βασικό αιμοδότη της βιομηχανίας τα τελευταία χρόνια- το να πληρώνει €5 για καφέ, €6+ για ένα pint μπίρα, €10+ για ένα κοκτέιλ, ή €20–25 για μια μπριζόλα, δεν είναι απλώς υπερβολή· είναι πρόκληση.
Οι καταναλωτές ΝΑΙ έχουν αλλάξει συμπεριφορά και είναι προς τιμήν τους· Μπράβο τους. Απλώς προσαρμόζονται στην οικονομική πραγματικότητα και επιλέγουν λογικότερες, δικαιότερες εναλλακτικές. Είτε αυτό λέγεται ταβέρνα εκτός τουριστικών ζωνών, είτε οικογενειακό μαγείρεμα σε Airbnb, είτε αναψυχή σε παραλίες με δικά τους εφόδια, είτε φαγητό σε ένα καφενείο ή σύλλογο χωριού. Δεν είναι ζήτημα έλλειψης ποιοτικών τουριστών (άκου ποιοτικού τουρισμού – εμένα με προσβάλει και αν ήμουν και σοσιαλιτέ ή ινφλουένσερ -ελπίζω να μην το διαβάσει ο Μπαμπινιώτης- θα του έλεγα ότι κάνει και ρητορική μίσους και ρατσισμό), αλλά υπερβολής στις τιμές και έλλειψης αιδούς.
Καιρός λοιπόν να σταματήσει το κυνήγι φαντασμάτων. Οι επιχειρηματίες της επισιτιστικής βιομηχανίας ας επενδύσουν στον ρεαλισμό. Εμείς τους μείναμε, ας το χωνέψουν. Ο… ποιοτικός τους τουρισμός είναι από την 1η Ιουλίου, στα ελληνικά νησιά και στες Ευρώπες (επιστρέφουν 30 Αυγούστου by the way). Ας ερευνήσουν τις πραγματικές δυνατότητες και προσδοκίες των μη-ποιοτικών επισκεπτών, Κύπριων και ξένων. Ας τολμήσουν να επανεκτιμήσουν τις τιμές τους, να προσφέρουν λογικές επιλογές, να τιμήσουν τον πελάτη που δεν θέλει να νιώθει ότι “τον γδύνουν” επειδή απλώς βρίσκεται σε τουριστική περιοχή ή ξέμεινε στην Λευκωσία των 45 βαθμών Κελσίου.