Με άκρως αυστηρά κριτήρια θα εγκρίνει το ΥΠΟΙΚ τις οροφές δαπανών των υπουργείων και των ανεξάρτητων υπηρεσιών αφού οι απαιτήσεις τους θα περνούν από κόσκινο.
Το ΥΠΟΙΚ δεν πρόκειται να αποκλίνει ούτε από το χρονοδιάγραμμα που καθορίζει η ΕΕ σε ότι αφορά το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πλαίσιο 2024-2027, ούτε και από το αντίστοιχο χρονοδιάγραμμα που αφορά την ετοιμασία του προϋπολογισμού για το 2024 και την κατάθεση του εντός του ερχόμενου Σεπτεμβρίου.
Βασική προτεραιότητα για το υπουργείο είναι να αποφευχθεί ο κίνδυνος δημοσιονομικού εκτροχιασμού και στη βάση αυτής της αρχής εγκρίθηκε στις 29 Μαΐου από το Υπουργικό Συμβούλιο το δημοσιονομικό πλαίσιο.
Ο προϋπολογισμός θα αποτελείται από τρία κεφάλαια:
Τον καθορισμό των κυβερνητικών προτεραιοτήτων, τα δημοσιονομικά δεδομένα και την πολιτική απασχόλησης δεδομένου ότι τηρηθούν οι βασικοί δημοσιονομικοί κανόνες που επιβάλλει η ΕΕ σύμφωνα με τους οποίους οι χώρες με χρέος πάνω από το όριο του 60% του ΑΕΠ θα πρέπει να μειώνουν το χρέος τους ετησίως κατά το 1/20 της απόστασης από το όριο αυτό.
Στους νέους δημοσιονομικούς κανόνες που έχει καθορίσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με σύμφωνο γνώμη όλων των κρατών μελών, επιβάλλεται η διατήρηση των δύο σημείων αναφοράς, δηλαδή, το όριο του 3% του ΑΕΠ για το δημοσιονομικό έλλειμμα και το 60% του ΑΕΠ όσον αφορά το δημόσιο χρέος.
Το κάθε υπουργείο θα πρέπει να αξιολογεί και να καθορίζει τις δαπάνες του σύμφωνα με τις βασικές του ανάγκες και να λαμβάνει υπόψη την υλοποίηση του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το όραμα 2035.
Οποιαδήποτε απόκλιση θέτει σε αμφιβολία την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων και κατ’ επέκταση την αξιοπιστία της κυπριακής οικονομίας θα κόβεται, δηλώνουν πηγές του ΥΠΟΙΚ.
Στις περιπτώσεις, πάντως, μεγάλων αποκλίσεων των δαπανών το ΥΠΟΙΚ θα έχει το δικαίωμα να ζητά από το κάθε υπουργείο ή την κάθε ανεξάρτητη υπηρεσία να υποβάλλει εκ νέου την αναπροσαρμογή των προτάσεων.
Η αξίωση του ΥΠΟΙΚ είναι όπως ο προϋπολογισμός του κάθε υπουργείου πρέπει να είναι ρεαλιστικός, να είναι σύμφωνος με τις πραγματικές ανάγκες, να διασφαλίζει τη συνετή κατάρτιση και να αφήνει επαρκή περιθώρια για την αντιμετώπιση απρόβλεπτων καταστάσεων.
Σύμφωνα με πληροφορίες το Υπουργικό Συμβούλιο έχει εγκρίνει την πλήρωση 1100 θέσεων.
ΟΙ 900 θέσεις θα πάνε στη δημόσια εκπαίδευση, οι 150 στην κεντρική κυβέρνηση, οι 97 στην Εθνική Φρουρά και 16 στην πυροσβεστική υπηρεσία.
Τι λέει στην εγκύκλιο του ο ΓΔ του ΥΠΟΙΚ
Εξάλλου στην καθιερωμένη εγκύκλιο του προς όλα τα υπουργεία και τις ανεξάρτητες υπηρεσίες ενόψει της ετοιμασίας του ετήσιου προϋπολογισμού του κράτους ο ΓΔ του ΥΠΟΙΚ Γιώργος Παντελή καθορίζει τις στρατηγικές κατευθύνσεις τους στόχους και τις προτεραιότητες οι οποίες, όπως τονίζεται θα συμβάλουν στην επίτευξη μιας ανθεκτικής οικονομίας και στην προώθηση και των τριών πυλώνων της βιώσιμης ανάπτυξης.
Οι βασικοί πυλώνες αφορούν τη διασφάλιση της βιώσιμης μακροπρόθεσμης ανάπτυξης και την ενίσχυση της ανθεκτικότητας της οικονομίας μέσω μιας ολιστικής προσέγγισης.
Στο πλαίσιο αυτό θα προωθηθεί η επίτευξη της πράσινης μετάβασης, η κοινωνική και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξης και η ενδυνάμωση της οικονομίας.
Σύμφωνα με τον ΓΔ του ΥΠΟΙΚ, η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και της ανθεκτικότητας της οικονομίας, απαιτεί συνεχείς προσπάθειες και συντονισμένη δράση, τόσο από το κράτος, όσο και από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Η τρέχουσα γεωπολιτική κατάσταση, όπως επισημαίνεται, έχει αυξήσει σε μεγάλο βαθμό την οικονομική αβεβαιότητα διεθνώς και παράλληλα οδήγησε τον πληθωρισμό σε ψηλά επίπεδα, με συνεπακόλουθο, μεταξύ άλλων, τη σημαντική άνοδο των επιτοκίων.
Όπως αναφέρεται στην εγκύκλιο, στόχος της δημοσιονομικής στρατηγικής είναι η στήριξη των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού που επηρεάζονται περισσότερο από τις επιπτώσεις της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία και του πολέμου στη Μέση Ανατολή, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών, την επίτευξη των προτεραιοτήτων πολιτικής σύμφωνα με τη ΔΚΣ και τη βελτίωση της ποιότητας των δημοσίων οικονομικών μέσω της ανακατανομής των δημοσίων δαπανών προς τομείς με ψηλή προστιθέμενη αξία.
«Στη δήλωση σε σχέση με την πολιτική απασχόλησης, περιγράφονται στην εγκύκλιο, οι πολιτικές για την αποτελεσματική χρήση των ανθρώπινων πόρων, τη βελτίωση της παραγωγικότητας της δημόσιας υπηρεσίας, με την αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας τη μείωση της γραφειοκρατίας και του διοικητικού φόρτου, που αποτελούν τις βασικές προτεραιότητες της Κυβέρνησης για τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού.
«Παρά τις διαδοχικές και αλλεπάλληλες κρίσεις που αναγκάστηκε να διαχειριστεί η Κυπριακή Δημοκρατία καλείται συνεχώς να προσαρμόζεται σε νέα δεδομένα, με τη διατήρηση σταθερής δημοσιονομικής πολιτικής και τη συνέχιση της εφαρμογής διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων» προσθέτει η εγκύκλιος.
Η ΕΕ στις ανά χώρα συστάσεις της για την Κύπρο, επισημαίνει την ανάγκη για παραχώρηση στοχευμένων μέτρων ενίσχυσης προς τις ευάλωτες ομάδες εφόσον συνεχίζονται οι πληθωριστικές πιέσεις, καθώς και την περαιτέρω προώθηση των επενδύσεων στους τομείς της ενέργειας του κλίματος και του ψηφιακού μετασχηματισμού.
Στις προτεραιότητες περιλαμβάνεται και η υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων και των αναπτυξιακών προγραμμάτων της κυβέρνησης.
Τρέχουσες οικονομικές εξελίξεις
Σε ότι αφορά το σκέλος των τρεχουσών οικονομικών εξελίξεων και γενικότερα σε σχέση με τις προοπτικές της οικονομίας το 2024, ο ΓΔ του ΥΠΟΙΚ αναμένει ότι η οικονομία θα επιταχυνθεί και θα σημειώσει ρυθμό αύξησης στο 2,9%, με τις επενδύσεις και την κατανάλωση να αναμένεται να αποτελέσουν σημαντική κινητήρια δύναμη ανάπτυξης.
Επισημαίνει, ωστόσο ότι η πρόβλεψη αυτή περιβάλλεται από σημαντική αβεβαιότητα.
Για το 2024, ο πληθωρισμός (Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή – ΕΔΤΚ) αναμένεται να μειωθεί στο 2,5%, κυρίως λόγω της σταθεροποίησης στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου και το ποσοστό ανεργίας αναμένεται να σημειώσει μείωση και να κυμανθεί γύρω στο 5,8% του εργατικού δυναμικού από 6,1% τον προηγούμενο χρόνο.
Μεσοπρόθεσμα, οι προοπτικές της οικονομίας παραμένουν θετικές με την οικονομία να αναμένεται να καταγράψει σχετικά υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Η αναμενόμενη βελτίωση του ρυθμού ανάπτυξης βασίζεται κυρίως στην εγχώρια ζήτηση και στη σταδιακή ανάκαμψη και θετική συνεισφορά και από την εξωτερική ζήτηση.
Η συνεχιζόμενη εισροή ξένων εταιρειών, οι οποίες έχουν κυρίως εξαγωγικό προσανατολισμό στον τομέα της τεχνολογίας, καθώς και η συνεχιζόμενη βελτίωση στον τουρισμό αλλά και σε άλλες εξαγωγές υπηρεσιών, αναμένεται ν α συμβάλουν θετικά 20.
Από πλευράς πραγματικής οικονομίας, σύμφωνα με το βασικό μακροοικονομικό σενάριο, τα έτη 2025-2026 ο ρυθμός ανάπτυξης προβλέπεται να κυμανθεί γύρω στο 3,1% και 3,2%.
Ο πληθωρισμός (ΕΔΤΚ) τα έτη 2025-2028 προβλέπεται να μειωθεί και να κυμανθεί στο 2,0%.