Η Τεχνητή Νοημοσύνη χρησιμοποιείται πλέον σε ένα διευρυμένο φάσμα των καθημερινών μας δραστηριοτήτων, συχνά καταφέρνοντας να αποσπάσει ασυναίσθητα σημαντικές προσωπικές μας πληροφορίες.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη, ορθά και μη, αποτελεί μέρος της καθημερινής μας ζωής. Πολλές συσκευές λειτουργούν πλέον με βάση την ΑΙ, χρησιμοποιώντας αλγόριθμους μηχανικής μάθησης για να παρακολουθούν πώς ένα άτομο χρησιμοποιεί τη συσκευή, πώς αυτή λειτουργεί σε πραγματικό χρόνο και να παρέχουν ανατροφοδότηση.
Ενώ τα εργαλεία και οι τεχνολογίες ΑΙ μπορούν να κάνουν τη ζωή ευκολότερη, εγείρουν επίσης σημαντικά ερωτήματα σχετικά με το απόρρητο των δεδομένων. Αυτά τα συστήματα συχνά συλλέγουν μεγάλες ποσότητες δεδομένων, μερικές φορές χωρίς οι άνθρωποι να αντιλαμβάνονται καν ότι συλλέγονται οι προσωπικές τους πληροφορίες, οι οποίες μπορούν στη συνέχεια να χρησιμοποιηθούν για τον εντοπισμό ατομικών συνηθειών και προτιμήσεων, ακόμη και για την πρόβλεψη μελλοντικών συμπεριφορών με την εξαγωγή συμπερασμάτων από τα συγκεντρωτικά δεδομένα.
Ο επίκουρος καθηγητής κυβερνοασφάλειας στο Πανεπιστήμιο της Δυτικής Βιρτζίνια, Christopher Ramezan, μελετά τον τρόπο με τον οποίο οι αναδυόμενες τεχνολογίες και οι διάφοροι τύποι συστημάτων Τεχνητής Νοημοσύνης διαχειρίζονται τα προσωπικά δεδομένα και πώς μπορούν οι άνθρωποι να δημιουργήσουν ασφαλέστερα συστήματα που διατηρούν την ιδιωτικότητα στο μέλλον.
Η συγκέντρωση προσωπικών δεδομένων από την Τεχνητή Νοημοσύνη
Όπως αναφέρει ο Ramezan σε δημοσίευμά του στο Conversation, οι βοηθοί Generative AI, όπως το ChatGPT και το Google Gemini, συλλέγουν όλες τις πληροφορίες που πληκτρολογούν οι χρήστες σε ένα πλαίσιο συνομιλίας. Κάθε ερώτηση, απάντηση και προτροπή που εισάγουν οι χρήστες καταγράφεται, αποθηκεύεται και αναλύεται για τη βελτίωση του μοντέλου AI.
Η πολιτική απορρήτου της OpenAI ενημερώνει τους χρήστες ότι «ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε το περιεχόμενο που μας παρέχετε για να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες μας, για παράδειγμα για να εκπαιδεύσουμε τα μοντέλα που τροφοδοτούν το ChatGPT». Παρόλο που η OpenAI σας επιτρέπει να εξαιρεθείτε από τη χρήση περιεχομένου για την εκπαίδευση μοντέλων, εξακολουθεί να συλλέγει και να διατηρεί τα προσωπικά σας δεδομένα. Μολονότι ορισμένες εταιρείες υπόσχονται ότι λαμβάνουν αυτά τα δεδομένα ανώνυμα, δηλαδή τα αποθηκεύουν χωρίς να κατονομάζουν το άτομο που τα παρείχε, υπάρχει πάντα ο κίνδυνος τα δεδομένα να επαναπροσδιοριστούν.
Η ΑΙ γίνεται «Πυθία»
Πέρα από τους βοηθούς δημιουργικής ΑΙ, οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook, το Instagram και το TikTok συλλέγουν συνεχώς δεδομένα για τους χρήστες τους για να εκπαιδεύσουν προγνωστικά μοντέλα Τεχνητής Νοημοσύνης. Κάθε ανάρτηση, φωτογραφία, βίντεο, like, share και σχόλιο, συμπεριλαμβανομένου του χρόνου που αφιερώνουν οι χρήστες για να δουν το καθένα από αυτά, συλλέγονται ως πληροφορίες που χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία προφίλ ψηφιακών δεδομένων για κάθε άτομο που χρησιμοποιεί την υπηρεσία.
Τα προφίλ μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη βελτίωση των συστημάτων σύστασης AI της πλατφόρμας κοινωνικών μέσων. Μπορούν επίσης να πωληθούν σε «μεσίτες δεδομένων», οι οποίοι πωλούν τα στοιχεία ενός ατόμου σε άλλες εταιρείες για να βοηθήσουν, για παράδειγμα, στην ανάπτυξη στοχευμένων διαφημίσεων που ευθυγραμμίζονται με τα ενδιαφέροντα του συγκεκριμένου ατόμου.
Μια μελέτη διαπίστωσε ότι ορισμένοι ιστότοποι μπορούν να αποθηκεύσουν πάνω από 300 cookies παρακολούθησης στον υπολογιστή ή το κινητό σας τηλέφωνο.
Πολλές εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης παρακολουθούν επίσης τους χρήστες σε όλους τους ιστότοπους και τις εφαρμογές, τοποθετώντας cookies στους υπολογιστές τους. Τα cookies είναι μικρά αρχεία που αποθηκεύουν πληροφορίες σχετικά με το ποιος είστε και σε τι κάνατε κλικ κατά την περιήγησή σας σε έναν ιστότοπο.
Μια από τις πιο συνηθισμένες χρήσεις των cookies είναι στις ψηφιακές αγορές: Όταν τοποθετείτε ένα προϊόν στο καλάθι σας, φεύγετε από τον ιστότοπο και επιστρέφετε αργότερα, το προϊόν θα εξακολουθεί να βρίσκεται στο καλάθι σας, επειδή το cookie έχει αποθηκεύσει αυτές τις πληροφορίες. Τα στοιχεία παρακολούθησης ( tracking pixels) είναι αόρατες εικόνες ή αποσπάσματα κώδικα που ενσωματώνονται σε ιστότοπους και ενημερώνουν τις εταιρείες για τη δραστηριότητά σας όταν επισκέπτεστε τη σελίδα τους. Αυτό τις βοηθά να παρακολουθούν τη συμπεριφορά σας σε όλο το διαδίκτυο.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι χρήστες συχνά βλέπουν ή ακούν διαφημίσεις που σχετίζονται με τις συνήθειες περιήγησης και αγορών τους σε πολλούς από τους άσχετους ιστότοπους στους οποίους περιηγούνται, ακόμη και όταν χρησιμοποιούν διαφορετικές συσκευές, όπως υπολογιστές, τηλέφωνα, ακόμα και έξυπνα ηχεία. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι ορισμένοι ιστότοποι μπορούν να αποθηκεύσουν πάνω από 300 cookies παρακολούθησης στον υπολογιστή ή το κινητό σας τηλέφωνο.
Οι περιορισμοί
Σύμφωνα με τον Ramezan, όπως οι πλατφόρμες παραγωγικής ΑΙ, έτσι και οι πλατφόρμες κοινωνικών μέσων προσφέρουν ρυθμίσεις απορρήτου και επιλογές εξαίρεσης, αλλά αυτές δίνουν στους ανθρώπους περιορισμένο έλεγχο σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο τα προσωπικά τους δεδομένα συγκεντρώνονται και αξιοποιούνται. Όπως υποστήριξε ο θεωρητικός των μέσων ενημέρωσης Douglas Rushkoff το 2011, αν η υπηρεσία είναι δωρεάν, εσείς είστε το προϊόν.
Πολλά εργαλεία που περιλαμβάνουν Τεχνητή Νοημοσύνη δεν απαιτούν από ένα άτομο να προβεί σε καμία άμεση ενέργεια ώστε το εργαλείο να συλλέξει δεδομένα. Έξυπνες συσκευές, όπως τα οικιακά ηχεία, οι συσκευές παρακολούθησης φυσικής κατάστασης και τα ρολόγια, συλλέγουν συνεχώς πληροφορίες μέσω βιομετρικών αισθητήρων, αναγνώρισης φωνής και εντοπισμού θέσης. Τα έξυπνα οικιακά ηχεία ακούν συνεχώς την εντολή για την ενεργοποίηση ή την «αφύπνιση» της συσκευής. Καθώς η συσκευή ακούει αυτή τη λέξη, λαμβάνει όλες τις συνομιλίες που συμβαίνουν γύρω της, παρόλο που δεν φαίνεται να είναι ενεργή.
Ορισμένες εταιρείες ισχυρίζονται ότι τα δεδομένα φωνής αποθηκεύονται μόνο όταν ανιχνεύεται η λέξη αφύπνισης – αυτό που λέτε για να ξυπνήσει η συσκευή. Ωστόσο, οι άνθρωποι έχουν εκφράσει ανησυχίες σχετικά με τυχαίες εγγραφές, ιδίως επειδή αυτές οι συσκευές είναι συχνά συνδεδεμένες με υπηρεσίες cloud, οι οποίες επιτρέπουν την αποθήκευση, τον συγχρονισμό και την κοινή χρήση φωνητικών δεδομένων σε πολλές συσκευές, όπως το τηλέφωνο, το έξυπνο ηχείο και το tablet σας.
Εάν η εταιρεία το επιτρέπει, είναι επίσης δυνατό να έχουν πρόσβαση σε αυτά τα δεδομένα τρίτοι, όπως διαφημιστές, εταιρείες ανάλυσης δεδομένων ή μια υπηρεσία επιβολής του νόμου με ένταλμα.
Ιδιωτική ζωή και προστασία
Αυτή η δυνατότητα πρόσβασης τρίτων ισχύει επίσης για τα έξυπνα ρολόγια και τα όργανα παρακολούθησης φυσικής κατάστασης, τα οποία παρακολουθούν τις μετρήσεις υγείας και τα μοτίβα δραστηριότητας του χρήστη. Οι εταιρείες που παράγουν φορητές συσκευές γυμναστικής δεν θεωρούνται «υπόχρεοι φορείς» και έτσι δεν δεσμεύονται από τον νόμο περί φορητότητας και λογοδοσίας πληροφοριών υγείας. Αυτό σημαίνει ότι τους επιτρέπεται νόμιμα να πωλούν δεδομένα σχετικά με την υγεία και την τοποθεσία που συλλέγονται από τους χρήστες τους.
Οι ανησυχίες σχετικά με τα δεδομένα HIPAA προέκυψαν το 2018, όταν η Strava, μια εταιρεία γυμναστικής, κυκλοφόρησε έναν παγκόσμιο χάρτη θερμότητας με τις διαδρομές άσκησης των χρηστών. Με τον τρόπο αυτό, αποκάλυψε κατά λάθος ευαίσθητες στρατιωτικές τοποθεσίες σε όλο τον κόσμο μέσω της ανάδειξης των διαδρομών άσκησης του στρατιωτικού προσωπικού.
Η κυβέρνηση Τραμπ έχει αναθέσει στην Palantir, μια εταιρεία που ειδικεύεται στη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης για την ανάλυση δεδομένων, να συγκεντρώσει και να αναλύσει δεδομένα σχετικά με τους Αμερικανούς.
Ορισμένες εταιρείες έξυπνων συσκευών καταργούν επίσης τις δικλείδες προστασίας της ιδιωτικής ζωής αντί να τις ενισχύουν.
Τέτοιες συνεργασίες μπορούν να επεκτείνουν την εμβέλεια των εταιρειών και των κυβερνήσεων στην καθημερινή συμπεριφορά των καταναλωτών. Αυτή θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία λεπτομερών προσωπικών προφίλ των Αμερικανών, συνδέοντας τις καταναλωτικές τους συνήθειες με άλλα προσωπικά δεδομένα. Αυτό εγείρει ανησυχίες σχετικά με την αυξημένη επιτήρηση και την απώλεια της ανωνυμίας. Θα μπορούσε να επιτρέψει στους πολίτες να παρακολουθούνται και να αναλύονται σε πολλαπλές πτυχές της ζωής τους χωρίς τη γνώση ή τη συγκατάθεσή τους, τονίζει το δημοσίευμα στο Conversation.
Ορισμένες εταιρείες έξυπνων συσκευών καταργούν επίσης τις δικλείδες προστασίας της ιδιωτικής ζωής αντί να τις ενισχύουν. Η Amazon ανακοίνωσε πρόσφατα ότι από τις 28 Μαρτίου 2025, όλες οι ηχογραφήσεις φωνής από τις συσκευές Amazon Echo θα αποστέλλονται εξ ορισμού στο cloud της Amazon και οι χρήστες δεν θα έχουν πλέον τη δυνατότητα να απενεργοποιούν αυτή τη λειτουργία. Αυτό διαφέρει από τις προηγούμενες ρυθμίσεις, οι οποίες επέτρεπαν στους χρήστες να περιορίσουν τη συλλογή ιδιωτικών δεδομένων.
Αλλαγές όπως αυτές εγείρουν ανησυχίες σχετικά με το κατά πόσο οι καταναλωτές έχουν τον έλεγχο των δικών τους δεδομένων όταν χρησιμοποιούν έξυπνες συσκευές. Πολλοί ειδικοί σε θέματα προστασίας της ιδιωτικής ζωής θεωρούν ότι η αποθήκευση φωνητικών καταγραφών στο cloud αποτελεί μια μορφή συλλογής δεδομένων, ειδικά όταν χρησιμοποιείται για τη βελτίωση αλγορίθμων ή τη δημιουργία προφίλ χρηστών, γεγονός που έχει επιπτώσεις στους νόμους περί απορρήτου δεδομένων που έχουν σχεδιαστεί για την προστασία της ιδιωτικής ζωής στο διαδίκτυο.
Πιθανές επιπτώσεις από την συγκέντρωση δεδομένων
Όλα αυτά εγείρουν σοβαρές ανησυχίες για την προστασία της ιδιωτικής ζωής των ανθρώπων και των κυβερνήσεων σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο τα εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης συλλέγουν, αποθηκεύουν, χρησιμοποιούν και διαβιβάζουν δεδομένα. Η μεγαλύτερη ανησυχία είναι η διαφάνεια. Οι άνθρωποι δεν γνωρίζουν ποια δεδομένα συλλέγονται, πώς χρησιμοποιούνται και ποιος έχει πρόσβαση σε αυτά.
Τα εργαλεία ΑΙ, οι εταιρείες που τα διαχειρίζονται και οι εταιρείες που έχουν πρόσβαση στα δεδομένα που συλλέγουν μπορούν επίσης να υποστούν κυβερνοεπιθέσεις και παραβιάσεις δεδομένων.
Οι εταιρείες τείνουν να χρησιμοποιούν περίπλοκες πολιτικές απορρήτου γεμάτες με τεχνική ορολογία, ώστε να δυσχεραίνουν την κατανόηση των όρων με τους οποίους συμφωνούν οι άνθρωποι. Οι άνθρωποι τείνουν επίσης να μην διαβάζουν τα έγγραφα των όρων παροχής υπηρεσιών. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι διάβαζαν κατά μέσο όρο 73 δευτερόλεπτα ένα έγγραφο όρων χρήσης που είχε μέσο χρόνο ανάγνωσης 29-32 λεπτά.
Τα δεδομένα που συλλέγονται από εργαλεία ΑΙ μπορεί αρχικά να βρίσκονται σε μια εταιρεία που εμπιστεύεστε, αλλά μπορούν εύκολα να πωληθούν και να δοθούν σε μια εταιρεία που δεν εμπιστεύεστε.
Τα εργαλεία ΑΙ, οι εταιρείες που τα διαχειρίζονται και οι εταιρείες που έχουν πρόσβαση στα δεδομένα που συλλέγουν μπορούν επίσης να υποστούν κυβερνοεπιθέσεις και παραβιάσεις δεδομένων που μπορούν να αποκαλύψουν ευαίσθητες προσωπικές πληροφορίες. Οι επιθέσεις αυτές μπορεί να πραγματοποιούνται από εγκληματίες του κυβερνοχώρου που το κάνουν για τα χρήματα ή από τις λεγόμενες προηγμένες μόνιμες απειλές, οι οποίες είναι συνήθως επιτιθέμενοι που χρηματοδοτούνται από έθνη/κράτη και αποκτούν πρόσβαση σε δίκτυα και συστήματα και παραμένουν εκεί απαρατήρητοι, συλλέγοντας πληροφορίες και προσωπικά δεδομένα για να προκαλέσουν τελικά διαταραχή ή ζημιά.
Ενώ οι νόμοι και οι κανονισμοί, όπως ο Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ο Νόμος της Καλιφόρνιας για την Προστασία του Απορρήτου των Καταναλωτών, στοχεύουν στη διασφάλιση των δεδομένων των χρηστών, η ανάπτυξη και η χρήση της ΑΙ συχνά ξεπερνάει τη νομοθετική διαδικασία. Οι νόμοι εξακολουθούν να προλαβαίνουν την Τεχνητή Νοημοσύνη και την προστασία της ιδιωτικότητας των δεδομένων. Προς το παρόν, θα πρέπει να υποθέσετε ότι οποιαδήποτε συσκευή ή πλατφόρμα με ΑΙ συλλέγει δεδομένα σχετικά με τις συμπεριφορές σας.
Η ορθή χρήση της ΑΙ
Παρόλο που τα εργαλεία ΑΙ συλλέγουν δεδομένα των ανθρώπων με έναν ανησυχητικό τρόπο, μπορούν επίσης να είναι χρήσιμα. Οι εφαρμογές που λειτουργούν με Τεχνητή Νοημοσύνη μπορούν να βελτιώσουν την διεξαγωγή εργασιών και να παρέχουν πολύτιμες πληροφορίες.
Αλλά είναι ζωτικής σημασίας να προσεγγίσουμε αυτά τα εργαλεία με ευαισθητοποίηση και προσοχή.
Όταν χρησιμοποιείτε μια πλατφόρμα Τεχνητής Νοημοσύνης που σας δίνει απαντήσεις σε ερωτήσεις που πληκτρολογείτε σε μια προτροπή, μην περιλαμβάνετε προσωπικά αναγνωρίσιμες πληροφορίες, όπως ονόματα, ημερομηνίες γέννησης, αριθμούς κοινωνικής ασφάλισης ή διευθύνσεις κατοικίας, τονίζει ο Ramezan στο δημοσίευμά του. Στο χώρο εργασίας, μην περιλαμβάνετε εμπορικά μυστικά ή διαβαθμισμένες πληροφορίες. Σε γενικές γραμμές, μην βάζετε τίποτα σε μια προτροπή που δεν θα αισθανόσασταν άνετα να αποκαλύψετε στο κοινό ή να δείτε σε μια διαφημιστική πινακίδα. Να θυμάστε ότι μόλις πατήσετε enter στο ερώτημά σας, έχετε χάσει τον έλεγχο αυτών των πληροφοριών.
Να θυμάστε ότι οι συσκευές που είναι ενεργοποιημένες ακούνε πάντα – ακόμη και αν κοιμούνται. Εάν χρησιμοποιείτε έξυπνες οικιακές ή ενσωματωμένες συσκευές, απενεργοποιήστε τις όταν χρειάζεται να έχετε μια ιδιωτική συνομιλία. Μια συσκευή που κοιμάται φαίνεται ανενεργή, αλλά εξακολουθεί να είναι ενεργοποιημένη και να ακούει για μια λέξη ή ένα σήμα αφύπνισης. Η αποσύνδεση μιας συσκευής από την πρίζα ή η αφαίρεση των μπαταριών της είναι ένας καλός τρόπος για να βεβαιωθείτε ότι η συσκευή είναι πραγματικά απενεργοποιημένη.
Τέλος, καλό είναι να γνωρίζετε τους όρους χρήσης και τις πολιτικές συλλογής δεδομένων των συσκευών και των πλατφορμών που χρησιμοποιείτε. Μπορεί να εκπλαγείτε από το τι έχετε ήδη συμφωνήσει.
Πηγή:in.gr
The post Τεχνητή Νοημοσύνη: Μήπως αποκαλύπτουμε πολλά; appeared first on SciNews.eu.