Τα πυρά των βουλευτών για την απότομη διακοπή του σχεδίου επιχορήγησης της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, αντέκρουσε κατά την παρουσία του στην κοινοβουλευτική επιτροπή Μεταφορών, ο αρμόδιος υπουργός, Αλέξης Βαφεάδης, προαναγγέλλοντας την εφαρμογή νέου σχεδίου με εθνικούς πόρους και στοχευμένα κίνητρα για την απόκτηση ηλεκτρικού οχήματος.
Ο υπουργός Μεταφορών υπερασπίστηκε την απόφαση για παύση του σχεδίου επιχορήγησης αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων, απαντώντας στις επικρίσεις περί πολιτικής σκοπιμότητας και τονίζοντας ότι η απόφαση αυτή δεν ελήφθη για πολιτικούς λόγους, αλλά για λόγους δημοσίου συμφέροντος.
Στο νέο σχεδιασμό η δευτερογενής αγορά
Παράλληλα, διαβεβαίωσε ότι η στήριξη των πολιτών για την ηλεκτροκίνηση, την πράσινη ενέργεια και τη μείωση των ρύπων θα συνεχιστεί, με νέο σχέδιο, καθώς ανέφερε ότι το προηγούμενο σχέδιο παρουσίασε δυσλειτουργίες, φέρνοντας ως παράδειγμα τη σύνδεση της χορηγίας για υβριδικά οχήματα με την απόσυρση παλαιών οχημάτων.
Στο νέο σχεδιασμό, επεσήμανε, αναμένεται να ενσωματωθεί η δευτερογενής αγορά, με σκοπό τη στήριξη της μικρομεσαίας τάξης στην απόκτηση ηλεκτρικού οχήματος.
Σύμφωνα με τον κ. Βαφεάδη, το σημαντικότερο είναι να αποφευχθεί ο κίνδυνος απώλειας της χρηματοδότησης, ειδικά από το ΣΑΑ, και πως για τον λόγο αυτό, το νέο σχέδιο θα χρηματοδοτηθεί από εθνικούς πόρους.
Ερωτηθείς για τη μεταφορά κονδυλίων του προηγούμενου σχεδίου, ο Υφυπουργός απάντησε πως «το κονδύλι μεταφέρθηκε σε άλλους τομείς που το είχαν ανάγκη», ωστόσο εξέφρασε άγνοια για την τελική του κατάληξη.
«Δεν γνωρίζω πού πήγε», ανέφερε συγκεκριμένα, σημειώνοντας πως αυτό «είναι θέμα των αρμόδιων».
Η «ατζιαμοσύνη» και ο λόγος της διακοπής
Την ενόχληση του κ. Βαφεάδη φαίνεται να προκάλεσε σχόλιο του βουλευτή του ΔΗΣΥ Δημήτρη Δημητρίου, κατά την έναρξη της συζήτησης, ο οποίος χαρακτήρισε την απόφαση του Υπουργού ως «πολιτική ατζιαμοσύνη», με τον υπουργό να απορρίπτει τους χαρακτηρισμού ρωτώντας: «Πώς φτάσατε σε αυτό το συμπέρασμα χωρίς να γνωρίζετε τον λόγο για τον οποίο έγινε;».
Ο κ. Βαφεάδης εξήγησε πως το σχέδιο χρειάστηκε να διακοπεί άμεσα, ώστε να επανασχεδιαστεί και να ολοκληρωθεί συντονισμένα με το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΣΑΑ), έως τον Ιούλιο του 2026.
Ο υπουργός τόνισε ότι η απόφαση βασίστηκε στην εμπειρία της προηγούμενης εφαρμογής του σχεδίου υποδεικνύοντας ότι «εάν κάποιος δεν έφερνε εγκαίρως το όχημα, το σχέδιο θα ναυαγούσε.
Τόνισε πως «δεν έχουμε την πολυτέλεια να μην πετύχουμε τους στόχους μας», επισημαίνοντας ότι τα ρίσκα σταθμίζονται προσεκτικά με βάση τα διαθέσιμα δεδομένα.
Όπως σημείωσε, βασικός στόχος είναι «να στηριχθεί ο πολίτης, όχι οι εισαγωγείς», προσθέτοντας πως κάθε παρέμβαση στην αγορά πρέπει να γίνεται με υπευθυνότητα και συντηρητικά, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για ευρωπαϊκά κονδύλια.
Αιτήσεις και ανάγκη αναπροσαρμογής
Απαντώντας σε αναφορά του βουλευτή του ΑΚΕΛ Βαλεντίνου Φακοντή, ο κ. Βαφεάδης επανέλαβε τη δέσμευση της κυβέρνησης στην ηλεκτροκίνηση και σημειώνοντας ότι υπήρχαν ανεπαρκείς αιτήσεις στο προηγούμενο πλαίσιο.
Η αναπροσαρμογή, όπως είπε, στοχεύει στην ουσιαστική ενίσχυση της μεσαίας τάξης, με πιο στοχευμένα κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.