Στην ατζέντα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εκπαιδευτική πολιτική των κρατών μελών έχει ενταχθεί και το θέμα της ευημερίας των εκπαιδευτικών στην εργασία, το οποίο έχει επικεντρωθεί στα ευρωπαϊκά και εθνικά θεματολόγια πολιτικής. Οι εκπαιδευτικοί είναι οι εργαζόμενοι πρώτης γραμμής στην εκπαίδευση και φυσικά οι αποτελεσματικότεροι πρεσβευτές της εκπαιδευτικής διπλωματίας. Επομένως η ύπαρξη ενθουσιωδών εκπαιδευτικών είναι μία από τις βασικές προϋποθέσεις ενός επιτυχημένου εκπαιδευτικού συστήματος στο οποίο μαθητές από διαφορετικά υπόβαθρα μπορούν να αναπτύξουν και να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους.
Για τούτο τα συμπεράσματα του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης με θέμα «Ευρωπαίοι εκπαιδευτικοί και εκπαιδευτές για το μέλλον» (2020/C 193/04) υπογραμμίζουν ότι η ευημερία των εκπαιδευτικών αποτελεί βασικό παράγοντα για την ενίσχυση της ελκυστικότητας του επαγγέλματος:
«Η ευημερία των εκπαιδευτικών και των εκπαιδευτών επηρεάζει την ικανοποίηση και τον ενθουσιασμό τους για την εργασία τους και έχει αντίκτυπο στην ελκυστικότητα του επαγγέλματός τους και, στη συνέχεια, στη διατήρησή τους στο επάγγελμα. Είναι ένας σημαντικός παράγοντας στην ποιότητα και την απόδοση, που συσχετίζεται με τα δικά τους κίνητρα και με τα κίνητρα και τα επιτεύγματα των μαθητών τους». (2020/C 193/04). Ως εκ τούτου, τα κράτη μέλη καλούνται να εξετάσουν την ευημερία των εκπαιδευτικών και την ανθεκτικότητά τους ως βασικού τομέα πολιτικής.
Η ευημερία μπορεί να σχετίζεται με διάφορες πτυχές του εκπαιδευτικού επαγγέλματος: φόρτο εργασίας, περιβάλλοντα εργασίας, συνθήκες εργασίας, αίσθημα ασφάλειας, στήριξη από ομοτίμους και θεσμικούς φορείς, σχεσιακές πτυχές με τους εκπαιδευόμενους, τους γονείς, τους συναδέλφους και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς που συμμετέχουν στο σχολείο και φυσικά, εκτίμηση από την ευρύτερη κοινότητα.
Εάν αυτές οι πτυχές αποτελούν πηγή αρνητικών εμπειριών, οι εκπαιδευτικοί μπορεί να βρεθούν σε κατάσταση σωματικής και συναισθηματικής εξάντλησης, άγχους και εξουθένωσης και η ψυχική και σωματική τους υγεία μπορεί να επηρεαστεί (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, 2013α, σ. 175). Αυτό όπως είναι φανερό έχει αντίκτυπο τόσο στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς όσο και στην ποιότητα της δουλειάς τους και φυσικά στα μαθησιακά αποτελέσματα των μαθητών τους.
Έρευνες (όπως αναφέρονται στην έκθεση της Eurydice, 2021. Teachers in Europe) υπογραμμίζουν ότι το άγχος των εκπαιδευτικών μπορεί να επηρεάσει την ποιότητα της διδασκαλίας τους και τα κίνητρα των μαθητών τους. Μια μελέτη μάλιστα διαπίστωσε ότι τα επίπεδα άγχους των εκπαιδευτικών επηρέασαν επίσης τα επίπεδα άγχους των μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης το πρωί όταν έφθασαν στο σχολείο. Οι δεσμοί λοιπόν της ευημερίας των εκπαιδευτικών και των αποτελεσμάτων μάθησης των μαθητών τους είναι άμεσοι και αλληλεπιδραστικοί. Για τούτο και οι συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών θεωρούνται βασικός παράγοντας για την ευημερία τους και την αποτελεσματικότητα του έργου τους αλλά και ισχυρό εργαλείο στα χέρια των εκπαιδευτικών συστημάτων να διατηρούν καλούς εκπαιδευτικούς. Τα στοιχεία της έρευνας TALIS 2018, είναι αποκαλυπτικά για το βαθμό ευημερίας των εκπαιδευτικών στις διάφορες χώρες της Ε.Ε. και σε ποιες αυτά είναι ανησυχητικά.
Για τούτο και στο ΠΜΣ Δημόσιας Διοίκησης κατεύθυνση : Εκπαιδευτική Διοίκηση του Πανεπιστημίου Νεάπολις Πάφος μεταξύ των στόχων είναι και η έρευνα και διδασκαλία γύρω από την ευημερία των εκπαιδευτικών.