Η δυναμική των δημοφιλών πλατφορμών Shein και Temu φαίνεται να εξασθενεί, καθώς οι καταναλωτές στις ΗΠΑ αλλάζουν κατεύθυνση. Την ίδια ώρα, η Amazon ενισχύει τη θέση της, ιδιαίτερα στον τομέα των γυναικείων ενδυμάτων, διεκδικώντας το κενό που αφήνουν πίσω τους οι δύο κινεζικοί κολοσσοί.
Η πίεση των δασμών και η στρατηγική de minimis
Η επιβολή πρόσθετων δασμών από τις ΗΠΑ και οι αλλαγές στους κανονισμούς για αποστολές μικρών πακέτων (de minimis) έχουν ανατρέψει το επιχειρηματικό μοντέλο της Shein και της Temu. Και οι δύο εταιρείες βασίζονταν στην αποστολή φθηνών, μεμονωμένων προϊόντων απευθείας από την Κίνα. Όμως, οι νέες ρυθμίσεις έχουν καταστήσει αυτή την πρακτική πιο δαπανηρή και περίπλοκη.
Αυτό οδήγησε σε σημαντική πτώση της κατανάλωσης: σύμφωνα με την Consumer Edge, την εβδομάδα που έληξε στις 11 Μαΐου, η Shein είδε πτώση άνω του 10%, ενώ η Temu βρέθηκε κάτω κατά 20%.
Η Amazon ανεβάζει ταχύτητα
Η Amazon φαίνεται να είναι η μεγάλη ωφελημένη από την αναταραχή. Στην κατηγορία των γυναικείων ρούχων, κατέγραψε αύξηση πωλήσεων άνω του 26% τους τελευταίους έξι μήνες. Η συντριπτική πλειοψηφία των πωλήσεων αυτών προέρχεται από Κινέζους τρίτους πωλητές που χρησιμοποιούν το δίκτυο της Amazon.
Αντιθέτως, η κατηγορία των ανδρικών ενδυμάτων εμφανίζει μόνο 4% αύξηση, με λιγότερη διείσδυση κινεζικών brands.
Prime Day x 2 = 4 ημέρες
Η Amazon επέκτεινε πρόσφατα τη διάρκεια του Prime Day από δύο σε τέσσερις ημέρες – μια πιθανή προσπάθεια να κεφαλαιοποιήσει την αδυναμία των ανταγωνιστών. Ειδικοί αναλυτές εκτιμούν ότι η εταιρεία προσπαθεί να απορροφήσει τη δυσαρέσκεια των καταναλωτών που εγκαταλείπουν Shein και Temu.
Η μάχη δεν είναι μονόπλευρη
Ωστόσο, δεν είναι μόνο η Amazon που κερδίζει έδαφος. Άλλες πλατφόρμες και λιανέμποροι βλέπουν ενίσχυση των πωλήσεών τους, όπως οι Zara, Asos, Aeropostale, αλλά και εκπτωτικά καταστήματα τύπου outlet όπως το Ollie’s Bargain Outlet.
Από την Αμερική στην Ευρώπη
Μπροστά στη μεταβολή του περιβάλλοντος στις ΗΠΑ, οι Shein και Temu στρέφονται πλέον στην ευρωπαϊκή αγορά. Στην Ε.Ε., η Temu κατέγραψε αύξηση πωλήσεων άνω του 60% στις πρώτες τρεις εβδομάδες του Μαΐου, ενώ η Shein είχε άνοδο σχεδόν 20%. Εντυπωσιακή ήταν η επίδοση στη Γαλλία, με άλμα άνω του 100% μέσα σε έναν μήνα.
Σχέδια τοπικοποίησης και νέες ισορροπίες
Η Temu ήδη ανακοίνωσε σχέδια για δημιουργία τοπικής εφοδιαστικής αλυσίδας στις ΗΠΑ, κάτι που ίσως τη βοηθήσει να επανέλθει στη μάχη. Ωστόσο, οι αλλαγές είναι βαθιές και η ανακατανομή της παγκόσμιας πίτας της fast fashion βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.