Από μια γεωργική και κτηνοτροφική δραστηριότητα με κύρια βάση τα σπίτια των ντόπιων παραγωγών, η τυροκομία με το πέρασμα των χρόνων μετεξελίχθηκε σε έναν καίριο πυλώνα της εγχώριας οικονομίας, με σημαντική συνεισφορά στο κυπριακό ΑΕΠ. Αυτό που παραμένει αναλλοίωτο είναι ότι αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας και της ταυτότητας του τόπου μας.
Η υπεροχή του εθνικού μας προϊόντος
Το γεγονός ότι το χαλλούμι αποτελεί ένα από τα κορυφαία εξαγώγιμα προϊόντα της Κύπρου, καταδεικνύει με τον πλέον περίτρανο τρόπο το αντίκτυπο και την επιρροή που έχει η τυροκομία στη χώρα μας. Με βάση τα επίσημα στοιχεία του 2024, οι εξαγωγές χαλλουμιού έφτασαν τους 42.427 τόνους με αξία €324 εκατ. έναντι των 39.078 τόνων του 2023 με αξία €315 εκατ.
Βέβαια, μόνο τυχαία δεν φτάσαμε έως εδώ. Οι κυπριακές επιχειρήσεις που απαρτίζουν τα τυροκομεία της χώρας μας, με δικές τους πρωτοβουλίες συμμετέχουν ανελλιπώς εδώ και πάρα πολλά χρόνια σε διεθνείς εκθέσεις τροφίμων, προωθώντας με περισσή αφοσίωση τα τυροκομικά προϊόντα του τόπου μας στο εξωτερικό και ιδιαίτερα το χαλλούμι που έχει αναδειχθεί στον «λευκό χρυσό» της Κύπρου. To πιο δημοφιλές είδος είναι το μεικτό χαλλούμι, καθώς οι ξένοι καταναλωτές το προτιμούν ένεκα της πιο απαλής γεύσης του.
Από το 2021 που το χαλλούμι καταχωρήθηκε ως προϊόν ΠΟΠ απέκτησε προστιθέμενη αξία, διασφαλίζοντας ότι η παραγωγή του γίνεται αποκλειστικά στη χώρα μας. Όσοι επιθυμούν να πωλούν χαλλούμι (είτε στο λιανεμπόριο είτε στον τομέα του HORECA) θα πρέπει να προμηθεύονται τα προϊόντα τους από την Κύπρο, απαγορεύοντας κατά αυτόν τον τρόπο ρητά την αντιγραφή του.
Η διείσδυση στις αγορές του εξωτερικού
Τα τυροκομεία με την πολύχρονη πείρα τους είναι άριστοι γνώστες της διεθνούς αγοράς, διαβλέποντας την τεράστια προοπτική που υπάρχει για περαιτέρω ανάπτυξη των εξαγωγών. Ιδιαίτερα λαμβάνοντας υπόψη ότι το 45% των μέχρι σήμερα εξαγωγών αφορά το Ηνωμένο Βασίλειο με 18 και πλέον χιλιάδες τόνους και την τεράστια διαφορά που υπάρχει με τη Σουηδία που βρίσκεται στη δεύτερη θέση με 3.247 τόνους, αποδεικνύεται το περιθώριο που υπάρχει για να διευρυνθούν ακόμα περισσότερο οι εξαγωγές. Αυτό ισχύει τόσο για χώρες που ήδη προμηθεύονται το χαλλούμι, όσο και για νέες αγορές.