Η βραχυπρόθεσμη κερδοφορία των ναυτιλιακών εταιρειών, παγκοσμίως, θα επωφεληθεί από την αύξηση των ναύλων, τα οποία υπερβαίνουν το κόστος επαναδρομολόγησης μετά τις συνεχείς επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, αναφέρει ο Fitch Ratings, ο οποίος σημειώνει πως δεν αναμένει διαρθρωτικές αλλαγές στον τομέα της ναυτιλίας ως αποτέλεσμα αυτών των διαταραχών.
Ο Fitch αναφέρει ότι σχεδόν τα μισά από τα φορτηγά πλοία και δεξαμενόπλοια έχουν εκτραπεί από τη Διώρυγα του Σουέζ σε εναλλακτικές διαδρομές γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας μετά τις επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στο στενό Bab-el-Mandeb.
Προσθέτει ότι οι τιμές των εμπορευματοκιβωτίων έχουν εκτοξευθεί ως αποτέλεσμα της κατάστασης, με τον Παγκόσμιο Δείκτη Εμπορευματοκιβωτίων να έχει αυξηθεί κατά 151% από τις αρχές Οκτωβρίου του 2023 και σημειώνει ότι οι τιμές στις θαλάσσιες γραμμές Ασίας-Ευρώπης αυξήθηκαν κατά 284% και υπερδιπλασιάστηκαν σε άλλες κύριες γραμμές Ανατολής-Δύσης.
Αναφέροντας ότι οι διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα συνεχίστηκαν πέρα από τις αρχικές του προσδοκίες τον Δεκέμβριο του 2023, χωρίς σημάδια ύφεσης, ο αμερικανικός οίκος προσθέτει ότι η επαναδρομολόγηση γύρω από την Αφρική έχει αυξήσει το χρόνο διέλευσης για τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στη διαδρομή Ασία-Ευρώπη κατά περίπου 50%.
Επιπλέον, ο αμερικανικός οίκος αναφέρει ότι ο πληθωρισμός του λειτουργικού κόστους, τα υψηλότερα λιμενικά τέλη και το αυξανόμενο κόστος συμμόρφωσης με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς θα στηρίξουν ελαφρώς τις τιμές των ναύλων μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, ενώ σημειώνει ότι ο αντίκτυπος των ναυτιλιακών διαταραχών στα ναύλα και στις αλυσίδες εφοδιασμού φαίνεται να έχει σταθεροποιηθεί, προς το παρόν.
«Δεν πιστεύουμε ότι οι διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα ή αυτές στη Διώρυγα του Παναμά, λόγω ξηρασίας, υποδηλώνουν διαρθρωτική αλλαγή στον τομέα, αν και θα μπορούσαν να διατηρήσουν τις τιμές των ναύλων υψηλότερες για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα», υπογραμμίζει.
Άποψη του οίκου είναι ότι η φύση και οι επιπτώσεις αυτών των διαταραχών διαφέρουν σημαντικά από εκείνες της περιόδου 2021-2022, οι οποίες σχετίζονταν με ευρύτερα ζητήματα της αλυσίδας εφοδιασμού, συμπεριλαμβανομένων της συμφόρησης των λιμένων, της μείωσης της αποτελεσματικότητας των λιμένων λόγω πανδημίας και των διαταραχών των εμπορευματοκιβωτίων.
Τέλος, ο Fitch αναφέρει ότι οι ναυτιλιακές διαταραχές υπογραμμίζουν την ευπάθεια του παγκόσμιου εμπορίου σε σημεία συμφόρησης των δρομολογίων, τα οποία θα μπορούσαν να περιορίσουν την ορατότητα του ναυτιλιακού κόστους και να υπονομεύσουν την αξιοπιστία των ναυτιλιακών δρομολογίων.