Ο χρυσός, που παραδοσιακά θεωρείται το απόλυτο ασφαλές καταφύγιο σε περιόδους αβεβαιότητας, βρίσκεται ξανά στο επίκεντρο των αγορών, αλλά αυτή τη φορά για διαφορετικό λόγο. Παρά τις γεωπολιτικές εντάσεις και τη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή, η τιμή του πολύτιμου μετάλλου έχει υποχωρήσει σημαντικά, σβήνοντας ουσιαστικά όλα τα κέρδη που είχε καταγράψει από την αρχή του 2026.
Από τα υψηλά επίπεδα που καταγράφηκαν στις αρχές Μαρτίου, ο χρυσός έχει χάσει περίπου 18% της αξίας του, προκαλώντας ερωτήματα για το αν η πτώση αποτελεί επενδυτική ευκαιρία ή προειδοποίηση για ακόμη χαμηλότερες τιμές.
Γιατί υποχώρησε ο χρυσός
Η πτώση συνδέεται με μια σειρά παραγόντων που επηρέασαν το επενδυτικό κλίμα.
Αρχικά, πολλοί επενδυτές προχώρησαν σε ρευστοποιήσεις μετά τις αμερικανοϊσραηλινές επιθέσεις κατά του Ιράν, επιλέγοντας να ενισχύσουν τη ρευστότητά τους σε μια περίοδο αυξημένης αβεβαιότητας.
Παράλληλα, η αγορά άρχισε να προεξοφλεί ότι τα επιτόκια θα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Αυτό λειτουργεί παραδοσιακά αρνητικά για τον χρυσό, καθώς το πολύτιμο μέταλλο δεν προσφέρει τόκο ή απόδοση, σε αντίθεση με τα ομόλογα και άλλες επενδύσεις σταθερού εισοδήματος.
Την ίδια στιγμή, καταγράφηκαν σημαντικές εκροές από ETFs που επενδύουν σε χρυσό, γεγονός που αύξησε περαιτέρω τις πιέσεις στην αγορά.
Οι προβλέψεις διχάζουν τους αναλυτές
Οι εκτιμήσεις για την επόμενη ημέρα διαφέρουν σημαντικά.
Η UBS παραμένει σχετικά αισιόδοξη και προβλέπει ότι ο χρυσός μπορεί να ανακάμψει προς τα 5.500 δολάρια ανά ουγγιά μέχρι το τέλος του έτους. Ωστόσο, δεν αποκλείει βραχυπρόθεσμη πτώση προς την περιοχή των 3.800-4.000 δολαρίων.
Από την άλλη πλευρά, αρκετοί αναλυτές θεωρούν ότι η διόρθωση δεν έχει ολοκληρωθεί. Ορισμένοι εκτιμούν ότι η αγορά θα μπορούσε να κινηθεί ακόμη και κάτω από τα 3.200 δολάρια, εάν συνεχιστεί η πίεση από τα υψηλά επιτόκια και η αποχώρηση επενδυτικών κεφαλαίων.
Το βασικό ερώτημα για την αγορά είναι κατά πόσο η πρόσφατη πτώση αποτελεί μια υγιή διόρθωση μέσα σε μια μακροπρόθεσμη ανοδική τάση ή την αρχή μιας μεγαλύτερης περιόδου αδυναμίας.
Ο ρόλος της Κίνας και των κεντρικών τραπεζών
Παρά την πτώση των τιμών, ένας παράγοντας συνεχίζει να στηρίζει τον χρυσό: οι κεντρικές τράπεζες.
Η Κίνα παραμένει ένας από τους μεγαλύτερους αγοραστές χρυσού παγκοσμίως και συνεχίζει να αυξάνει τα αποθέματά της. Οι αγορές από κεντρικές τράπεζες αποτελούν τα τελευταία χρόνια έναν από τους σημαντικότερους λόγους που ο χρυσός διατηρείται σε υψηλά επίπεδα παρά τα αυξημένα επιτόκια.
Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, σχεδόν 9 στις 10 κεντρικές τράπεζες εκτιμούν ότι τα παγκόσμια αποθέματα χρυσού θα αυξηθούν τους επόμενους 12 μήνες, ενώ σχεδόν οι μισές σχεδιάζουν νέες αγορές.
Η σχέση με το πετρέλαιο
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η αλλαγή στη σχέση μεταξύ χρυσού και πετρελαίου.
Τους τελευταίους μήνες, οι δύο αγορές κινούνται σε αντίθετες κατευθύνσεις. Ενώ οι τιμές του πετρελαίου έχουν υποχωρήσει μετά τη συμφωνία ΗΠΑ-Ιράν, ο χρυσός έχει εμφανίσει σημάδια σταθεροποίησης.
Αρκετοί αναλυτές θεωρούν ότι εάν αποκλιμακωθούν οι γεωπολιτικές εντάσεις και μειωθούν οι πληθωριστικές πιέσεις, ο χρυσός μπορεί να επωφεληθεί εκ νέου ως εναλλακτικό επενδυτικό καταφύγιο.
MoneyMatters Insight
Η μεγάλη διόρθωση του χρυσού υπενθυμίζει ότι ακόμη και τα πιο παραδοσιακά «ασφαλή καταφύγια» δεν κινούνται πάντα ανοδικά σε περιόδους κρίσης. Βραχυπρόθεσμα, οι υψηλές αποδόσεις των ομολόγων και τα αυξημένα επιτόκια παραμένουν εμπόδιο για το πολύτιμο μέταλλο. Ωστόσο, η συνεχιζόμενη αγορά χρυσού από τις κεντρικές τράπεζες, τα υψηλά δημόσια χρέη και οι μακροπρόθεσμες ανησυχίες για το παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό σύστημα εξακολουθούν να αποτελούν ισχυρά επιχειρήματα υπέρ του χρυσού για όσους επενδύουν με ορίζοντα ετών και όχι μηνών.
The post Ασφαλές καταφύγιο ή χαμένη λάμψη; Το μεγάλο δίλημμα για τον χρυσό appeared first on moneymatters.cy.